lauantai 13. kesäkuuta 2015

äiti on vähän väsynyt.

Olen ollut tyytyväinen kun Peetu on nukkunut niin hyvin ja yleensä herännyt vain kerran tai kahdesti yöllä. Pisin putki on ollut 8h mitä poika on nukkunut putkeen. Olin jo alusta asti sitä mieltä että poika nukkuu omassa sängyssään. En halunnut ryhtyä perhepetiin, koska olin kuullut että siitä on vaikea sitten vieroittaa. Olin varma että helppoa tulee olemaan ja etenkin kun huomasin pojan unenlahjat niin omassa sängyssä nukkuminen oli itsestäänselvyys. Yleensä joka aamu otin pojan kuitenkin 6 aikoihin viereeni nukkumaan että sai hieman kauemmin torkuttua ja noustiinkin yleensä vasta 9 aikoihin ylös. Minusta se oli hirmu hyvä järjestely.

Nyt kuitenkin poika on kaksi viikkoa nukkunut todella huonosti. Nukuttaminen on helppoa, ja yleensä ennen yhdeksää poika on sängyssään nukkumassa. Herätykset tulee kuitenkin lähes joka yö samalla kaavalla. Elikkäs ensin herätään 22.00 johon yleensä auttaa pyllylle taputtelu ja poika on taas unessa. Sitten edessä on pisin nukkumis väli eli huimat kaksi tuntia ja poika herää siinä 00.00 ja sitten syödään. Tuon jälkeen poika herää 1.00, 2.00 ja 3.00. Yleensä aina syötän pojan uneen uudestaan mutta välillä kun pojan laskee sänkyyn takaisin niin herää hän uudestaan. Huonoin homma tässä on se, että minä en kerkeä nukahtamaan noissa väleissä. Tai juurikun nukahdan, herää poika. Ja ennen puoltayötä en muutenkaan saa unta. Olen alkanut olemaan niin väsynyt, että luovutan kolmen aikoihin yöllä ja otan pojan viereeni nukkumaan. Kyllä poika silloinkin herää neljän ja viiden aikoihin, mutta minun ei tarvitse nousta unenpöppörössä ja ei ole pelkoa että pudottaisin vauvan kun olen niin väsynyt.

Jos en ota Peetua viereeni kolmen aikoihin niin silloin hän ei enää saa unta vaan herää 15 minuutin välein kun olen hänet sänkyyn laskenut. Äitini on sitä mieltä että ei saisi vauvaa opettaa viereen nukkumaan ja niin olen minäkin. Mutta olen nykyään niin väsynyt zombi olento, että minun on pakko jos haluan pysyä järjissäni.

En tiedä onko pojalla hampaita tulossa vai onko tämä 4kk hulinointia vai mitä on, mutta itse koen helpommaksi ja fiksummaksi että otan pojan yöllä viereeni nukkumaan. Peetu ei vaikuta kivuliaalta vaan hän on vain levoton. Pyörii ja hyörii sängyssä ja alkaa huutelemaan. Silmiä ei välttämättä edes aukaise kun hänet sieltä nostan, mutta jos jätän sänkyyn niin huudahtelun volyymi nousee huomattavasti.


Toivotaan että tämä helpottaa pian ja olisi vain ohi menevä vaihe. Joka tapauksessa aamulla kun nousen ja nään ensimmäisenä hymyilevän ja nauravan pojan, tiedän olevani hyvä äiti. Ja posittiivisesti ajatellen, yksi yö on takana ja se tarkoittaa että edessä on yksi huono yö vähemmän :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti